Min erfaring som ME-syk småbarnsmor i syden…

2014-07-05 17.47.03

I skrivende stund er vi klare for avreise hjem til Norge. Det føles ut som om vi har vært her en evighet, og ikke bare en uke. Jeg er jo ikke vant til å oppleve så mye i min tilstand… I kofferten min putter jeg alle gode opplevelser og inntrykk jeg har fått gjennom denne uka. Mamma og saksbehandleren min i NAV hadde visst rett allikevel; jeg trengte en forandring!

Jeg vil gjerne oppsummere mine strategier for sykdomsmestring gjennom uka:

Stress: Jeg er veldig vàr for stress, det blir jeg skikkelig dårlig av. Derfor bestilte vi flytider i den perioden av døgnet jeg er best fungerende. Formen varierer jo i løpet av dagen. Flytidene ble lagt til ettermiddagen slik at jeg fikk morgenen til å hvile på. Det er på morgenen jeg er som dårligst. Robert passet klokka hele veien, slik at jeg bare kunne følge med. I løpet av denne uka har jeg ikke sett på klokka en eneste gang.

Flyreisen: Robert hadde ansvaret for barna på flyet. Jeg satt for meg selv med ørepropper i øra, og kunne konsentrere meg om avslapningsøvelser. Jeg stresset ikke inn og ut av flyet, men tok det i rolig tempo. Ofte er flyreiser med skrikende barn et helvete for meg, men denne gangen gikk det fint. Vi ble hentet på flyplassen og kjørt til hotellresepsjonen. Kofferten ble båret av vår snille sjåfør!

Dagsplanen: Vi bestemte dagsplanen kvelden før, og alltid ut i fra min form. De vet at jeg er syk på morgenen, så Robert stod og opp med barna og laget frokost. Han sørget for å rydde, vaske og henge opp klær, samt smøre barna med solkrem hver dag. Han badet de og la de hver kveld også. De dagene vi dro til Angry Birds land og Palmitos Park, var jeg pumpet for energi og dårlig både på kvelden og dagen etter. Dette visste vi jo av erfaring, så vi la opp løpet deretter. Ellers lå jeg i skyggen under en parasoll og slappet av med solbriller og ørepropper. Barna aktiviserte seg selv i barnebassenget, fikk venner og lekte med hverandre. Det var lite “mas” på oss foreldrene slik det har vært på tidligere ferier. Vi merker at barna blir store, og det nyter vi 😉 Robert tok barna med ned til stranden eller bassenget etter frokost, også fikk jeg komme ned når kroppen orket å flytte på seg.

Temperaturen: Jeg har et ødelagt temperaturregulerings-senter, men her nede er det en ganske jevn temperatur. Jeg merker at det gjorde meg bra. Jeg frøs ikke like mye innvendig, hadde ikke feberfølelse, og jeg hadde heller ikke så vondt i leddene. Jeg kan dusje i 45 grader varmt vann uten å føle varmen så godt. Det sier seg selv at denne kroppen ikke er stabil når det gjelder temperatur.

Anfi del Mar, Beach Club: Jeg liker dette stedet utrolig godt fordi alt finnes i umiddelbar nærhet. Det betyr at jeg ikke bør bruke masse energi på å bevege meg rundt. Det er butikk på hotellet, mange heiser, kort vei til bassenget, stranden 10 meter unna og shoppingmuligheter 50 meter unna. Vi hadde en stor leilighet med kjøkken inkl oppvaskmaskin og vaskemaskin. Det var også to soverom og to bad. Terrassen var også ganske stor med skygge og solstoler til å ligge i. God plass betyr at jeg alltid har et rom jeg kan gå inn på alene for å hvile. Jeg blir ofte syk av støy, så dette satte jeg pris på.

Alt i alt, kan jeg si at turen var vellykket! Jeg har alltid en innstilling om at jeg skal fokusere på det positive, og tenke at det jeg klarer er BRA NOK!  Selvfølgelig er det leit at jeg ikke fungerer før kl 14.00, men noen timer er tross alt bedre enn ingenting 🙂

Robert har vært både mamma og pappa på denne turen, og det har vært helt avgjørende for at dette gikk bra! Så til dere som er i samme situasjon; sørg for å ha gode hjelpere med på turen, stress ikke, og husk å fokusere på den man klarer istedet for det man ikke klarer 🙂

Ha det godt så lenge!!!!