Hankø: Et pusterom!

Hankø er en liten øy utenfor Fredrikstad, ytterst i Oslofjorden.

Øya er nok mest kjent for å arrangere seileregattaer, samt for Kong Olavs gamle feriested ved navn Boksberg. Prinsesse Martha Louise arvet Bloksberg av sin farfar, og familien hennes tilbringer mye tid der om sommeren.

Men øya rommer mye mer enn kun kongelige. Hankø Fjordhotell og Spa er et idyllisk hotell som før var et kystsanatorium og senere også okkupert av tyskerne under krigen. Dette stedet er jeg svært glad i, og nå i vinterferien kastet jeg meg over et tilbud på hotellet. Jeg inviterte Robert med på et pusterom midt mellom cellegiftkur nr 2 og 3.

Dette var i midtuke og i vinterferien. Alle andre var visst på fjellet eller jobbet, for på Hankø var det kun Robert og meg som var gjester dette døgnet. Vi ble behandlet som om vi var kongelige fra ende til annen. Ferjen stod klar da vi ankom kaia og et et nydelig rom ventet på oss da vi kom opp på hotellet. Servicen på Hankø Fjordhotell og Spa er helt i særeklasse. Faktisk har vi aldri opplevd maken. Å ha hele spavadelingen for seg selv er jo luksus. Jeg kunne kaste lua og være bare meg selv -uten hår!

Vi fikk spise middag i det gamle biblioteket. Det var så koselig. Fyr på peisen og egen pianomann, kokk og servitør. Dette var en opplevelse og en atmosfære som egentlig bare må oppleves. Robert er jo hyggelig å spise middag med også, så selskapet kan jeg heller ikke klage på. Og maten var den beste tre retters middagen jeg noen gang har spist.

Maten var så god at jeg satt og regnet på hvor mye det ville koste å bo der i et par uker med alle måltider inkludert. Det hadde vært noe. Kompromisset mellom Robert og meg ble at vi drar tilbake til sommeren hvor man virkelig får se Hankø fra sin beste side. Da tar vi med barna også. Hankø har både hesteriding, minigolf og sandstrand, så jeg tror oppholdet falle i smak hos småtrollet.

Frokosten dagen etter fikk vi spise foran peisen igjen. Og klokkeslettet den skulle serveres, fikk vi velge helt selv. Bare det å få sove hvor lenge man vil, stå opp til ferdig dekket bord ved peisen og bare kose seg. Den opplevelsen unner jeg alle!

Det var godt å bare være oss to litt. Kreftsykdommen preger jo, men jeg bestemte meg for å legge igjen sykdom og bekymringer på kaien i Engelskviken. Pusterom må man lage seg selv, og det er viktig!

Jeg kan skrive mye rundt dette oppholdet fordi det var så utrolig flott, men selve stemningen må bare oppleves. Vi snappet mye til venner og familie fordi vi var overveldet over servicen vi fikk. Jeg ler enda av denne snappen jeg fikk tilbake av min noe misunnelige lillebror:

Vi kommer tilbake i sommer, Hankø!

2 Comments:

1. Det unner jeg deg veldig, og var dere fortjent <3
    Kjæresteweekend er fantastisk <3
    Monica BJ recently posted…Oppskrift: SjokoladekakeMy Profile

2. Det er så flott at dere tok dere den tiden og jeg er så glad for at det ble så inderlig vellykket. Robert trenger faktisk også litt omsorg nå, og det er godt å se at du også ser det.

Stor klem til dere begge!
    Lappeteppet/ Anja recently posted…Nysirkus – dette er trening og show på høyt nivå!My Profile